Volgens pedagoog Malaguzzi ontwikkelen kinderen zich door drie pedagogen:
De kinderen zelf (1e pedagoog), volwassenen (2e pedagoog) en de ruimte/speelleeromgeving (3e pedagoog) (Cagliari e.a., 2016).
Door mijn studiereis naar Zweden, waar zij werken volgens het Reggio Emilia gedachtengoed, ben ik gefascineerd geraakt door het inrichten van een plek waarin alle kinderen zich herkennen en veilig voelen. De omgeving die uitnodigt tot samenspel, maar waar je je ook kunt terugtrekken en even alleen kunt spelen.
Daarnaast worden de ruimte en materialen continu aangepast; materialen zijn afgestemd op onderwerpen die leven voor de kinderen (binnen een thema). Een variatie aan (echte) materialen lokt verschillende soorten spel uit. Hierdoor blijven de kinderen geboeid en worden ze gestimuleerd in de brede ontwikkeling. Zowel binnen als buiten.
Ik verzorg trainingen / scholing die gericht zijn op het inrichten van de ruimte als 3e pedagoog. Zowel op basisscholen als peutergroepen en kinderopvang. Ik leer je op een andere en bewustere manier te kijken naar de ruimte, hoeken en materialen .
Aanvullend hierop werk ik samen met Judith van Studio-Til (zie Samenwerking). Een mooie combinatie van visie en stijl!